De reden dat Stuk.TV met de ‘woensdagopdrachten’ stopt
Een tijdje terug heeft Stuk.TV besloten om te stoppen met hun ‘woensdagopdrachten’ video’s. Dit zijn filmpjes op hun YouTube kanaal waar de kijker de opdracht bepaald. Stuk.TV heeft meer dan 400 van dit soort video’s heeft gemaakt met meer dan 600.000.000 views wat voor een Nederlands YouTube kanaal veel is. Hun totale aantal views is zelfs meer dan 1.000.000.000. Stuk.TV stopt met ‘woensdagopdrachten’ door de enorme daling in views.
Buiten het maken van deze ‘woensdagopdrachten’ maakt Stuk.TV diverse andere series op hun kanaal. Series zoals Jachtseizoen, Roadtrippers, De Kluis en De Stilste Show vullen in het weekend het kanaal met een tweede video in de week. Ook maken ze diverse ‘specials’ en muziek video’s. In dit artikel gaan we op basis van data kijken naar het YouTube kanaal. Welke series zijn het meest succesvol en naar welke soort opdrachten kijken mensen het meeste? Maakt Stuk.TV gebruik van clickbait en waarom stoppen ze met de ‘woensdagopdrachten’?
Series
Stuk.TV heeft in totaal 17 verschillende series gemaakt en ook nog muziekvideo’s, de ‘woensdagopdrachten’ en de ‘specials’. Dit samen maakt dus 20 verschillende groepen. Wat meteen opvalt is dat Jachtseizoen met 40 video’s en gemiddeld ruim 2.500.000 views duidelijk de populairste serie is. Ook zien we dat De Horrornacht een enorme hoeveelheid comments heeft, zeker in vergelijking met andere series op het kanaal.
Bij Jachtseizoen valt het op dat afleveringen uit het eerste seizoen (2016) allemaal heel goed bekeken zijn. Dit terwijl de meeste afleveringen van het vorige seizoen (2019) bij de slechts bekeken Jachtseizoen video’s horen. Dit is nog steeds minimaal ruim een miljoen.
Wat ook opvalt is dat Roadtrippers helemaal niet zo populair is terwijl er toch al 56 afleveringen van zijn. Je ziet echter wel weinig afname in aantal views per seizoen, hoewel het 2020 seizoen gemiddeld minder views heeft dan de andere kan dit ook komen omdat het pas net afgelopen en dus maar weinig tijd heeft gehad om de views binnen te halen.
In de linkerbalk zie je het gemiddeld aantal views per serie/seizoen. Dus hoe hoger het bolletje hoe meer gemiddelde views. In de onderbalk staat het gemiddeld aantal likes. Dus hoe verder naar rechts hoe meer likes gemiddeld.
‘Woensdagopdrachten’
Stuk.TV heeft tijdens het maken van dit artikel 418 ‘woensdagopdrachten’ video’s geüpload. Als je naar het aantal views per jaar kijkt zie je een lange stabiele periode van rond de 100.000.000 views per jaar vanaf 2014 t/m 2018. In 2019 zie je een grote daling, die daling zet ook met de video’s in 2020 door. Hieronder zie je een graphic. Elke lijn is een video, hoe groener hoe hoger het aantal views. Hoe roder hoe lager het aantal views. Helemaal links staat de eerste opdracht helemaal rechts de nieuwste. Wat je duidelijk ziet is dat steeds meer ‘woensdagopdrachten’ in het rood gaan en dus minder bekeken worden.
Buiten het feit dat Stuk.TV zowat alle opdrachten die je kunt bedenken heeft gedaan zal de daling die te zien is een van de belangrijkste redenen zijn om te stoppen met de ‘woensdagopdracht’.
Als we kijken naar de soort opdrachten die populair zijn valt op dat ‘Prank’ en met Straffen video’s de populaire soort video’s zijn. Van A naar B lijkt ook populair te zijn behalve als je het doet met een Segway. De beste bekeken opdracht is #100 Waterparkpret, waarschijnlijk ook omdat het de honderdste is. Er zijn ook diverse video’s/ opdrachten die verborgen of niet op YouTube meer staan. Die zijn niet meegenomen in dit verhaal.
Clickbait
De Stuk.TV video die het beste is bekeken is ‘Van A naar B 2.0 [SPECIAL]’. Hoewel Stuk.TV in het algemeen geen clickbait lijkt te gebruiken is het bij deze video weldegelijk spraken van clickbait. In de thumbnail zien we drie jongedames die buiten in hun ondergoed staan. In vergelijking met alle andere thumbnails op is dit wel de meest extreme. De enige andere video die je als clickbait zou kunnen omschrijven is ‘SYLVANA IN BAD | De Stilste Show #2 met Sylvana IJsselmuiden’. Sylvana is op internet rete populair en ook nog FHM’s mooiste vrouw van 2020. Maar die video is niet eens de populairste video in de serie ‘De Stilste Show’ dus het heeft in ieder geval niet gewerkt. Er zijn ook nog wat thumbnails waar een of meerdere van de presentatoren in ondergoed of zonder shirt staan. Maar ook die video’s zijn niet overweldigend populair.
Alle video’s en data
*Data tot 29-10-2020
39.105 thoughts on “De reden dat Stuk.TV met de ‘woensdagopdrachten’ stopt”